Pre vás

Nepýtaj sa, čo svet potrebuje, spýtaj sa sám seba, vďaka čomu ožívaš.

A potom choď a rob to.

Pretože, čo tento svet potrebuje,

sú ľudia, ktorí ožili.

Harold Whitman

https://www.youtube.com/watch?v=XD22185zSlA

Verte, že ja vás oživím:)


jankag888@gmail.com

Autorské právo
Články môžete publikovať len s mojim súhlasom
a s aktívnou adresou na môj blog.

Aby si bol krásny, zastav sa: minútu pred zrkadlom, päť minút pred svojou dušou a pätnásť minút pred svojím Bohom. Horatius


sobota 12. augusta 2017

Domáca prírodná lekárnička

Keď sa ma zima opýta, čo som robila v lete ... chystala predsa Božiu lekáreň.

Človek to ani nemôže svojim pohľadom pochopiť, ako je to všetko STVORENÉ. Môže len skúmať, pátrať a byť v úžase. Veď len táto lúka má v sebe pre nás toľko liekov, že si to ani nevieme predstaviť. Aj tie straky o nej vedia viac, ako my.



Ale načo máme internet a kybernetické mozgy?

PlantNet Identifikácia rastlín


Skúšala som identifikovať moje domáce rastliny, ale na to nie je stavaný program.

Natrhala som lúčne kvety a skúšala doma.


Unikátny program. Možno takto deti odtrhnete doma od počítačov a bude sa im páčiť pátranie v prírode. Veľa sa naučia o rastlinách a budú mať pohyb. Program chválim. Zmysluplnejší ako hľadanie Pokémonov. Ale aspoň boli v pohybe.

Kedysi sme mali za trest, keď sme mali zaracha. Dnes deti majú za trest, keď musia ísť von. 
Ohmatali sme si svet, ohmatali sme si prírodu, stromy, kvety, hmyz, žaby, vôbec zvieratká. 
Poznali herbár naspamäť, lebo sme ho museli sami vytvoriť. Nazbierať kvietky, dať do knihy a zaťažiť, aby sa vylisovali. 
Nalepiť na výkres, urobiť popis, kde sme kvietok odtrhli, ako sa volá, aj po latinsky.

A to nám ostalo doposiaľ. Čo sa za mladi naučíš, alebo čo svojim príkladom naučíš svoje deti ... akoby na starosť našli. Môžem to potvrdiť. Sú prírodnejšie ako ja, teším sa z toho. 

Tu som minulý týždeň natrhala repík, veľmi liečivý
                                                                  aj ľubovník bodkovaný
tu sme našli černice, živé plody som rovno zavárala do úst:)
                                                a listy černíc na sušenie, 

petržlenovú vňať, keď som v záhradke, tak si len tak odtrhnem a požujem, 
alebo polejem zemiačky masielkom a na to petržlenovú vňať - mňam
ostatnú zamrazím do kociek vo výrobníku ľadu, aby aj v zime bola čerstvá

 šalviu usuším a tú vlaňajšiu použijem na vykurovadlo miestností



 tymián usuším - v chrípkovom období je nepostrádateľný - uvarím z neho sirup a je po chorobe
(do štvrť litra vody dáte 20 Dkg cukru a varíte 20 minút, odstavíte z varenia a hneď dáte tymián a prikryjete pokrievkou, necháte takto vychladnúť, scedíte sirup do fľaštičky a užívate, za lyžičku ráno, na obed, večer, alebo si dáte do čaju)
Takto si môžete urobiť sirup aj z iných sušených alebo čerstvých byliniek.



malá názorná ukážka mojej lekárničky

(šalvia, tymián, harmanček, rebríček, materina dúška, repík, ľubovník bodkovaný, alchemilka, levanduľa, rozmarín, žíhľava, púpava, mäta, medovka, listy černíc, šípky)
zamrazené mám čučoriedky a budem mraziť petržlenovú vňať a ďalšie.


Odkladám sáčky z pečiva, osvedčili sa mi pri bylinkách, sú vzdušné a prehľadné. 
A dajú sa na ne pekne označiť názvy a dátumy.

Takto to vyzerá, keď zavárame uhorky, jeden zavára a druhý relaxuje s uhorkou na viečkach 😎
Majka, moja milá susedka, ďakujem za uhorky, vraj budem teraz krásna :)


a takto, keď vyrábam domáci jablčný ocot

Umyté a odstopkované jablká aj s kožou (2kg) som nakrájala keramickým nožom na drevenej doske na malé kúsky (ak máte kúpené jablká, dajte ich na pol dňa do octovej vody na detoxikáciu, ak nemáte keramický nôž, tak použite plastové strúhadlo, kov by nemal prísť do styku s jablkami).
Nakrájané jablká som dala do súdku a zaliala 4 litrami vody. Súdok prekryla gázou. 
Takto budú kvasiť 10 dní.


Každý deň ich treba premiešať.


Na desiaty deň scediť a šťavu dať opäť do súdka, kde sa bude kvasiť ďalších 20 dní, ale už nepohnute, bez miešania. Potom už len cez gázu precediť do fliaš. Namiesto súdka môžete použiť veľkú sklenenú fľašu na zaváranie a urobiť polovičnú dávku.

Pre mňa je to životabudič. Ráno si dám trochu octu do vody a vypijem. A hneď mám viac energie. 
Až neskôr si dám kávičku. 
Večer pred spaním si tiež dám za pohár octovej vody. Už nie ako životabudič, ale čistič ciev a vôbec organizmu. V záhlaví ma pobolievali cievy, asi som ich mala zúžené, užívaním tohto lieku to prestalo. Myslím si, že jablkový ocot je unikátny, detoxikuje, nabíja energiou a zväčšuje prietok ciev tým, že rozpúšťa v nich usadeniny. No všetkého veľa škodí, stačí užívať 2 týždne a potom pauza.

Pagaštan v domácej hruškovici, pesto z medvedieho cesnaku

................

Biosférická Poľana bola ocenená UNESCOm

V živote je to tak, vždy nám je vzácnejšie, čo majú druhí. Koľkí sa hneváte, že v rozvoji výstavby nenapredujeme ako iné štáty, že nás už dávno predbehli, majú mrakodrapy 
a my ešte nie. 
Ja hovorím - Chvála Pánu Bohu, že ich nemáme. Že máme krásnu prírodu a tú si chráňme. Že máme pracovitých ľudí, ktorí milujú prírodu. Lebo tí z mrakodrapov nám našu krásnu prírodu závidia.

................

Kurkuma je u nás na dennom poriadku,
z Afriky ju nosíme na kilá

takto sa tam nakupujú koreniny,
nie ako u nás pár zrniečok v sáčku
práve naberám kurkumu
Hlavnou zložkou kurkumy je kurkumín, ktorý dokáže zablokovať enzým podporujúci rast nádorov. Štúdie potvrdili, že táto látka môže pomôcť predchádzať alebo dokonca i liečiť niekoľko druhov rakoviny, vrátane prostaty, kože a hrubého čreva. Spoľahlivým bojovníkom pri prevencii rakoviny prostaty je v kombinácii s karfiolom, kedy môžu spoločne zastaviť vývin takéhoto ochorenia. Klinické testy u myší zase preukázali, že kurkuma bráni šíreniu rakoviny prsníka do pľúc. Exotické korenie si vie poradiť i so vznikom melanómu kože, kedy spôsobuje zánik chorých buniek.
Kurkuma pôsobí proti voľným radikálom, ktoré majú za vinu predčasné starnutie a oslabenie buniek v tele. Lekári hovoria o nej ako o zázračnom prostriedku, ktorý posilňuje funkciu vnútorných orgánov, čistí krv a chráni pokožku pred negatívnymi vplyvmi. Prospieva aj diabetikom, pretože harmonizuje hladinu cukru v krvi. Má priaznivé účinky na obranyschopnosť, vitalitu organizmu a psychickú pohodu. Obklady s obsahom kurkumy zase zmierňujú opuchy, pomliaždeniny, zápaly kĺbov a liečia i reumatickú artritídu.


Aj karkade si nosíme z Afriky,
čaj je osviežujúci kyslastý
Čaj karkade obsahuje veľa anthokyanových farbív, vápnika, niacínu, riboflavínu, železa, ale aj organických kyselín, najmä kyseliny jablčnej, citrónovej, vínnej a vitamínu C. Jeho liečivé účinky využíva už dávno africká medicína. Pomáha znižovať vysoký krvný tlak, viskozitu krvi a horúčku, povzbudzuje trávenie a vylučovanie žlče, má močopudné a antibakteriálne účinky, uvoľňuje bolesti a kŕče, upravuje hladinu cholesterolu. Je aj prirodzenou ľudovou prevenciou pred vznikom nádorových ochorení. Karkade znižuje i vstrebávanie alkoholu do krvi a teda aj jeho účinok na ľudský organizmus. Neobsahuje kofeín a je obľúbenou súčasťou mnohých nápojov a ovocných čajov, ktorým dáva neuveriteľne sýtu farbu a kyselkavú sviežu chuť.


Ostropestrec mariánsky kupujeme v lekárni
a melieme na elektrickom mlynčeku s mlynskými kameňmi,
vždy tak na dva dni, aby bol čerstvo zomletý

rozmarín v extra virgin olivovom oleji
treba zaliať teplým olejom, aby bylinka pustila arómu a živiny
niekto dáva aj čili papričku, ak to má na pokrmy
ja si budem olej natierať na tvár na posilnenie výkonu mozgu
pri vašich projektoch:)
teda bez papričiek


Keď sa vás zima opýta, čo ste robili v lete, čo odpoviete? 


Chytali bronz:) Zásobiť sa vitamínom D pred zimou je tiež veľmi dôležité. 

Alebo idete stavať dom, prerábať interiér, skultúrniť záhradku?

Viete, aké živly sú pre vás prospešné? Viete, akým systémom úspešne fungujete?


Napíšte mi:  jankag888@gmail.com


Budem sa na vás tešiť. 

                                           Janka

Toto viem pre vás urobiť:









Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára